Hoppa till huvudinnehållet

Göinge Bils historia

Göinge Bil grundas den 2 januari 1952 i Hässleholm av Carl Persson. I över 70 år har kunder kommit i förtroende till oss för att få hjälp i sitt bilägande.

Affärsman som 8-åring

År 1917 föddes Göinge Bils grundare Carl Persson i ett lantbrukarhem i Maglehult, Matteröd. Att han skulle bli en affärsman stod klart redan för hans skolfröken och som 8-åring gjorde han sin första affär med att köpa 100 julkort på postorderför 1,5 öre/st som han sedan sålde för 5 öre/st.

Carl Persson, mer känd som Göinge-Karl eller som Expressen kallade honom Afrika-Kalle, var en mycket lugn person trots att han alltid hade många järn i elden samtidigt. Han var bildirektör, bankordförande, jordbrukare och tidningsman med huvud för affärer. Detta visade sig tydligt vid ett tillfälle i Kenya då en hel skara indiska köpmän samlades för att få bukt på Göinge-Kal, men slutet blev det gamla vanliga, man tog Carl Perssons pris. Men Carl tyckte alltid att man skulle göra affärer som är vettiga för båda parter och tillsammans med PR fick man då en stabil kundkrets.

Jobb som lastbilsförsäljare

Carl fick tidigt intresse för bilar och år 1936 tog han sitt körkort. Carl Persson hade då redan känt på att vara jordbruksarbetare och det hade gett honom en praktisk mångsidighet som skulle bli till glädje senare. Carl började jobba som bilåkare och sedan även som potatishandlare och så fortsatte det fram till 1951.

Då var det dags att byta den 10-åriga lastbilen så han åkte till Volvo i Kristianstad. Där hade just lastbilsförsäljaren avlidit och det hela slutade med att Carl Persson erbjöds jobbet. Han tog jobbet som försäljare och redan under första veckan hade han sålt tre lastbilar. Det blev ett framgångsrikt år och familjen skaffade sig hus, en lägenhet och nya möbler. Carl var nu etablerad.

Tackade först nej till Volvo

Men andra uppgifter väntade snart. En volvoinspektör lockade med ett särskilt Hässleholms-distrikt. Carl Persson ringde till Volvo i Göteborg och tackade nej till erbjudandet, då han inte kunde få fram pengar. Carl inriktade sig på ett nytt år som säljare i Kristianstad, men just när han lagt på luren ringde en god vän och ingav vissa förhoppningar och ett nytt samtal till Göteborg resulterade i att Carl skulle infinna sig på huvudkontoret den 2 januari 1952. Fortfarande saknades mycket pengar, men Volvos legendariska chef Assar Gabrielsson, fick förtroende för lantbrukarsonen från Matteröd.

Carl och hans familj flyttade till Hässleholm och en äventyrlig fas i hans liv hade inletts. Det skulle bli en tuff ekonomisk tid med arbete dygnet runt och ett stort beroende och hundraprocentig uppslutning från hustrun Eva och ett par medarbetare.

Service mellan biografstolar

Den 2 januari 1952 blev Carl Persson Volvo-representant i Hässleholm. Göinge Bil hade skapats och innan månaden var slut hade företaget fått lokaler på den explosionsskadade Metropolbiografen vid Nytorget. Leveransservicen för personbilarna klarades av mellan biografstolarna nedanför scenen, två försäljningskontor byggdes i foajén, reservdelschefen fick kontor i den en kvadratmeter stora biljettkassan och reservdelarna förvarades lite runtom i lokalerna. Nytorget användes som reparationsplatsför lastbilar. Försäljningen gick bra och Carl hade sin linje klar, företaget skulle växa av sin naturliga kraft och inte bli något spekulationsobjekt. Den visdomen har styrt allt handlande.

Omsättningen för Göingeföretagen uppgick 1976 till 92 miljoner och sysselsatte 175 personer. Den 1 maj 1954 invigdes nya lokaler vid Kristianstadsvägen och tillbyggnader skedde senare med personbilsverkstad, lackering, karosseri, utställningen i Göingehallen och en helt ny lastbilsanläggning vid Hövdingevägen. Sedan utökade företaget även med kontor i Osby, Markaryd och Älmhult.

Äventyret i Afrika

När Joginder Singh tog hem förstapriset i Safarirallyt i en gammal Volvo-PV öppnades vägarna för Volvo i central-Afrika. Carl hade bekanta i Tanzania som klagade över svårigheterna att få service på bilarna och detta stimulerade Carl. Så efter en tid var han igång med att serva bilar i Tanzania. Men Carl såg mer potential i Nairobi i Kenya.

Oroligheterna var stora i landet och européer sålda sina fastigheter så plötsligt hade Hässleholms-företaget en fastighet mitt i Nairobis centrum. Efter oroligheterna i landet steg efterfrågan på nya bilar och Carls äventyr i Afrika var i hamn.

Dottern Lena tar över

Carl Persson kom från ett jordbrukarhem och ville gärna följa traditionerna. Så år 1967 förvärvade därför Carl den historiska herrgården Oscarsfarm i Sösdala från 1861, en plats som han längtade hem till när han var på sina affärsresor. Carl Persson hade dagarna fyllda med uppgifter men hade ändå förmågan att koppla av och sprida trivsamhet kring sig.

Carl Persson avled 1979 och företaget drevs vidare av Carls äldsta dotter Lena som tog över VD-posten vid 35 års ålder. Lena var VD fram till 1999 och därefter har koncernen haft extern VD. Idag ägs Göinge Bil koncernen av dottern Lena Mangbo med familj och omsätter cirka 1,1 Mdkr och sysselsätter 180 personer.

Viktiga årtal för Göinge Bil

1952
Göinge Bil grundas av Carl Persson i Hässleholm

1954
Byggstart av ny anläggning i Hässleholm

1963
Bensinstation byggs

1964
Göingehallen med plats för 70 bilar byggs

1964
Göinge Bil etablerar sig i Osby

1968
Lastvagnsanläggning byggs i Hässleholm

1969
Göinge Bil etablerar sig i Älmhult

1971
Göinge Bil etablerar sig i Markaryd

1982
Start av Renault försäljning och service

1997
Invigning av ny personbilsanläggning i Hässleholm

2001
Invigning av ny personbilsanläggning i Älmhult

2002
Förvärv av drivmedelsanläggning i Strömsnäsbruk

2005
Förvärv av Dahlströms Billackering i Hässleholm

2005
Nytt Skade-/Däckcenter i Hässleholm (2000 kvm)

2007
EON Fordonsgas i Hässleholm

2009
Förvärv av Bilhallen Hässleholm AB (Toyota)

2010
EON gasdepå för bussar i stadstrafik

2011
Invigning av ny anläggning för Bilhallen (Toyota)

2013
Invigning av ny lastbilsanläggning i Markaryd

2015
Start av Dacia försäljning och service

2017
Invigning av ny personbilsanläggning i Markaryd

2019
Ny Tanka-station i Hässleholm med AdBlue & HVO100

2020
Invigning av ny Tvätta-anläggning i Osby

2021
Invigning av ny Tvätta-anläggning i Hässleholm

2022
Invigning av nytt Skadecenter i Hässleholm

2022
Förvärv av Toyota Växjö och Ljungby

2023
Publika snabbladdare i Hässleholm

2023
Avtal med bilmärkena JAC och BYD

2023
Invigning av ny Serviceanläggning i Osby

2023
Byggstart av ny anläggning för Tvätta, Tanka och Ladda i Älmhult